5 januari 2012

Barns tankar...

Jag skulle kunna sitta och iakta min lilla pojke en hel dag, så mycket hyss han kan få för sig. Igår under frukosten blev den halvätna riskakan helt plötsligt en haj fisk som höll på att äta upp hans napp. Idag var riskakan hans moster och kusin, jag älskar barns fantasi, så mycket inspiration man kan få av den. De tänker så enkelt och okomplicerat många gånger. Min Valentino har varit tidig med språket och han tycker om att upprepa det jag och Mikael säger för att lära sig ännu mer. Här om dagen förklarade han för mig när vi var på väg till parken att om man krockar med en cykel så behöver man plåster, tack för informationen tänkte jag och log för mig själv. Social är nog ett av de första ord jag skulle använda för att beskriva min lilla pojke. När jag går inne i klädaffärerna hälsar han glatt på folk och vinkar, vissa hejar och blir glada medan andra springer förbi inslutna i den vardagliga stressen som vi många gånger är i. Han gillar också att prata i telefon med pappa och då berättar han att han vill äta tacos, eller att han sitter och tittar på film. Om han inte kommer på vad han ska säga så börjar han använda lotsas ord för att få koversationen att spinna vidare. Enkelheten hos ett barn är så fantastisk på många sätt, jag älskar att läsa sånna böcker där man skrivit ner barns tankar kring olika saker. Jag har en bok hemma som heter "Barn skriver till Gud" en underbar bok och jag tänkte skriva ner några citat från den. Det går inte att låta bli att le när man läser dom, de är så roliga men samtidigt så djupa. Här är några som jag fastnat för.

"Istället för att låta människor dö så du måste göra nya. Varför behåller du inte dom du redan har? Jenny"

"Gode Gud jag skulle vilja vara en orm ibland. Men bara när jag vill. Anders"

"Käre Gud räkna med mig. Din vän Hubbe"

"Käre Gud. Jag tycker om att gå till kyrkan, men du kunde ha mycket bättre musik. Jag hoppas att detta inte sårar dina känslor. Kan du skriva några nya sånger? Britta"

"Gode Gud var snäll och skicka en ponny till mig. Jag har aldrig bett om nått förut, du kan kolla det. Eva"

"Ett av dina moln såg ut som ett otäckt ansikte. Jag blev jätte rädd. Lova att aldrig göra om det. Ellen"

"Jag älskar dig Gud. När vi hade matte kom det in en hund. Kristina"

"Käre Gud finns du verkligen ? En del tror inte det. Så om du finns är det bäst att du gör något åt det fort. Harriet"

"Förlåt att jag inte skrivit tidigare, men jag har inte lärt mig skriva förrän nu. Hans"

"Käre Gud vi är väldigt religiösa hemma, så du behöver inte oroa dig för oss. Ted"

"Käre herr Gud vad tycker du om sådana som inte tror på dig? Det är en viss annan person som vill veta, en vän. Nils"

"Käre Gud jag höll min del av avtalet. Vart är cykeln? Bert"

"Jag håller på och läser din bok och jag tycker om den. Hur bär du dig åt för att komma på allt? John P"

"Käre Gud varför måste jag be när du i alla fall redan vet vad jag vill ha? Men jag ska göra det om det känns bättre för dig. Susan"

"Käre Gud om jag var gud skulle jag inte alls klara det lika bra som du. Håll stilen. Mikael"

Inga kommentarer: