12 december 2011

Tankar en december morgon...

Idag vaknade jag av Valentinos rop innefrån hans rum "Pappa Micke! Pappa Micke!" jag tvingade upp min trötta kropp som egentligen inte ville lämna det varma sköna duntäcket. "Pappa jobbar, kom och vila med mamma..." säger jag positivt, men nu var det Bolibompa och välling som stod på Valentinos lista. Efter det var fixat lyckades jag övertala min envisa lilla pojke att mamma skulle få vila lite till. Jag gick tillbaka till min lilla Sunday som fortfarande sov tungt 07:30 på morgonen, en riktig liten sömntuta. Hon var så varm och go. Jag lyckades somna ett tag till, men sen var det en sur liten grabb som tvingade upp tjejerna ur sängen för att äta frukost och titta på teve.
Efter en utdragen frukost med amning, smulor på matta och lek med maten blev det sova igen för lilla solen och önskefilmen Robin Hood för Valentino medan jag diskade. Nu sitter jag här och samlar mina tankar inför dagen som kommer. Jag sitter och tittar ut genom mitt fönster och undrar vart snön är någonstans? Jag ber till Gud att vi ska få en vit vinter, speciellt för barnens skull. Jag tänker på alla små barn som får ligga på sjukhus den här julen, man glömmer ibland att det finns en värld utanför ens fyra väggar. Många familjer kämpar den här julen. På Astrid Lindgren har de clowner och målarverkstad för sjuka små barn för att göra vistelsen på sjukhuset roligare. Jag tänkte att jag skulle kunna jobba som en sån där clown, tänk att få sprida glädje och kärlek till barn som kämpar med sin hälsa. Men ännu bättre att kunna få sprida Guds kärlek till familjer som inte har något att tro på eller vila sina trötta huvuden emot. Världen utanför kämpar, men Jesus föddes den här årstiden för att var och en skulle få ljuset tillbaka in i sina liv. Jesus föddes den mörkaste tiden på året, det fanns nog en mening med det. Nu behöver vi mer ljus än någonsin, varför inte krama om den som sitter bredvid dig på bussen, önska en underbar dag till expediten på H&M, le lite extra till ett barn som gråter, hjälpa den gamla damen med matvarorna eller ringa din vän och bara berätta hur mycket den betyder för dig. Det värsta som kan hända är att någon ger dig en snyting, men det gör ingenting. Julen är kärlekens och familjens årstid, vi ska slösa med glädje och kärlek till alla runtomkring!

Inga kommentarer: