28 december 2011

Christmas...

Lite snö fick vi trots allt, men nu känns det som våren snart är här, härligt men konstigt. Min jul spenderade jag tillsammns med min mans familj, hans föräldrar, tre syskon och deras barn. Mikael har två bröder, en äldre och en yngre. Den äldsta har två barn födda samma år som våra, våra pojkar 2009 och våra flickor 2011. Den yngre brorsan väntar sitt första barn och så får vi inte glömma lilla syster Liselott som snart fyller 21. Dagen innan var vi hos min familj och hade en mini julafton tillsammans med mina två syskon, min systers barn och mina föräldrar. Fick min absoluta favorit parfym i julklapp, Hypnose by Lancome bland mycket annat. Sen bar det av till svärföräldrarna som bor en bit utanför Upsala där vi spenderade två nätter. På julaftons morgonen tog vi en skön promenad till Harbo kyrka där man fick tända ett ljus för någon som behövde möta Guds kärlek och det gjorde jag. Sen blev det Kalle Anka och en god traditionell julmiddag med blana, som min svärmor lät mig göra. Blana är en blandning av messmör, grädde och florsocker, smakar som mildare messmör. Jag vet inte varför man har det egentligen? Men det är deras tradition. Barnen kunde heller inte känna igen fabror Magnus bakom tomte skägget, utan de tackade artigt och såg på honom med förväntansfulla ögon.
På kvällen sen blev det en skön och kall julpromenad under den otroligt vackra nattsvarta stjärnhimlen. Det var länge sedan jag såg en sån, dom finns inte i stan. Miljontals stjärnor tindrade för oss på den här speciella dagen. Hur kan människor inte tro att det finns en Gud efter att ha sett nått så vackert? När vi kom hem blev det kortspels duell mellan mig och mina tre svägerskor. Mycket skratt och flummeri blev det och som pricken på i:et så tog jag klistermärkena från svärmors mandariner och satte på allas pannor. Jag måste varit övertrött? Våra män fick säga till oss av allt buller vi förde, så inte barnen skulle vakna. Dagen efter blev det Stockholm igen och träff med resten av släkten hemma hos min stora syster. Det har vart en skön jul, det har gått fort och nu är granen och stjärnan borta hemma hos oss. Ser fram emot ett nytt spännande år!

Inga kommentarer: