28 april 2011

Dear Jämtland...

Efter en intensiv vecka av mycket övning, flera genrep och två konserter på långfredagen blev det en tidig lördag morgon då jag, Mikael, Valentino, lilla baby sister, min svåger Magnus och hans fru Elin tog deras ljus blå volvo upp till Jämtlands skogen. Det var en jätte mysig resa, med många stopp på vägen upp för att köpa modemagasin, god mat, chips och godis att ha uppe i stugan. Där uppe väntade mina fina svärföräldrar som åkt upp några dagar tidigare än oss. Ljudet av ingenting och fågelkvitter får själen att långsamt komma till ro. Vattnet, skogen, djuren och de iskalla källorna är som ett norrländskt litet paradis. Knappt några bilar, inga grannar, ingen teve och dasset gör att man känner att man faktiskt lever. Jag och Elin drog många vändor med kortspelet och pratade skånska och danska mestadels av tiden, vi till och med fick med svärmor en kväll och vi kunde inte sluta skratta. Det blev grillning vid vattnet och Valentino ville vara ute i skogen med pappa mest av tiden och älskade att dricka det rena källvattnet som fanns en bit neranför farmor och farfars stuga. Förra sommaren blev det extreme makeover av den här stugan som har två våningar, kök, en vanligtvis fungerande toalett som inte fungerade just då, vardagsrum, två sovrum och ett stort rum som ännu inte är färdigt, så vi har en del kvar att göra. En sväng på crossen blev det för grabbarna, men inte min lilla pojke, han fick titta på. På mornarna var frosten framme och kylan bet tag i ens trötta kropp på väg till dasset. På dagarna kunde man sitta med linne och njuta av solen och läsa de senaste mode trenderna och de bästa skönhets tipsen. Det var en skön mini semester men inbiten söderböna och stadstjej som jag är, så borta bra men hemma bäst om ni förstår vad jag menar. Det är skönt att komma hemifrån, man behöver det för att kunna vidga sina perspektiv och kunna njuta av nuet.... Ha en underbar dag!

Inga kommentarer: